المحرر موضوع: صفقة فيليب كوتينهو "السيئة" لا زال يُدفَع ثمنها  (زيارة 103 مرات)

جناح طاير

  • Sr. Member
  • ****
  • مشاركة: 277
    • مشاهدة الملف الشخصي

صفقة فيليب كوتينهو "السيئة" لا زال يُدفَع ثمنها

« في: كانون الثاني 07, 2022, 12:05:50 مسائاً »
في السنوات الأخيرة عدد مش بالقليل من اللاعبين أصبح بيعتمد على شركات تحليل البيانات Data Analysis Companies لتحليل العديد من الأمور الخاصة باللاعب زي أداؤه الفني وإحصائياته وأوجه القصور عنده اللي محتاج شغل عليها ، وبجانب كل ده طبعاً الجزئية المهمة الخاصة بأن بروفايل اللاعب Compatible مع أنهي نادي إذا قرر الرحيل ، وهل النادي اللي لاعب مختاره مناسب له ولا لأ ، والتناسب ده بيتحدد من أسلوب لعب الفريق وإيقاع لعب الدوري نفسه.

كام صفقة تمت بقا اللاعب كان معمي عن كل ما سبق في سبيل فقط انه يحقق حلمه، هل مكان حلمه ده مناسب له ولا لا ؟ ، هل هيقدر يقدم نفس المردود في ناديه القديم ويظهر بشكله الPeak ولا لأ ؟

الأمثلة عديدة ، وأبرزها "فيليب كوتينهو" اللي ترك سنوات الPeak في ليڤربول وأداءاته الفردية المميزة هناك ، كل ده عشان بس يحقق حلمه باللعب لبرشلونة دون الرجوع إلى دراسة الأمر من الناحية التحليلية.

ما النتيجة ايه ؟
أداء مزري ، إصابات عديدة ، ضغط صحفي وسخط جماهيري ، راتب ضخم بيترمي في الأرض على لاعب مقدمش حتى 5% من المنتظر منه ، انتقال "كوتينهو" لبرشلونة يصنف كأحد أسوأ الصفقات في التاريخ لأسباب عديدة منها ثمن الصفقة اللي وصل إلى 160 مليون بجانب رواتب اللاعب بجانب خيبة الأمل اللي حصل عليها الجمهور بسبب الآمال الكبيرة اللي كانت عليه
عودته إلى البريميرليج من باب "أستون فيلا" هي زي ما تقول الفرصة الأخيرة إنه يصالح الكورة ويحاول يسترجع ولا 50% منه حتى.

بقلم: Mohamed Alaa