المحرر موضوع: الإسراف في الماء عادة ذميمة؛ دون النظر في أزمة بعينها  (زيارة 46 مرات)

جناح طاير

  • Full Member
  • ***
  • مشاركة: 217
    • مشاهدة الملف الشخصي
نعم يا إخواني، فإن الإسراف في الماء عادة ذميمة بغض النظر عن أزمة وكارثة سد النهضة.

يعني موضوع هدر الماء والإسراف فيه مش مع أزمة سد النهضة فقط، الترشيد عموما مطلب ديني وأخلاقي. المحافظة على النعمة خشية الزوال.

النبي صلى الله عليه وسلم حذر من الإسراف في الماء حتى لو كان من النهر الجاري. فعَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ عَمْرِو بْنِ الْعَاصِ رضي الله عنهما (أَنَّ النَّبِيَّ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ مَرَّ بِسَعْدٍ وَهُوَ يَتَوَضَّأُ فَقَالَ : مَا هَذَا السَّرَفُ يَا سَعْدُ ؟ قَالَ: أَفِي الْوُضُوءِ سَرَفٌ ؟ قَالَ : نَعَمْ ، وَإِنْ كُنْتَ عَلَى نَهْرٍ جَارٍ).

والمسرفون ارتبط عملهم في أكثر من موضع في القرآن الكريم بما لا يسُر. فمرة هم إخوان الشياطين ومرة لا يحبهم الله.

وطبعا الاسراف في الماء كارثة، ده إهدار للمال العام وموارد الدولة وامانة امام الله.

يعني لما نبطل نرش مايه قدام المحلات ونغرق الشوارع عشان مش قادرين نستحمل الحر أو شوية تراب في الهوا. والله ما شفت حد بيعملها برة مصر خالص. ولازم المحليات يكون ليها دور في الرقابة على الاستهلاك المبالغ فيه. فيه ناس بتغسل سلم بيتها بكمية مايه تكفي بلد بحالها وتعالوا اتفرجوا على الشارع والله متعرف تمشي فيه وكانك في الشتاء تحت المطر.

ودي بديهيات بغض النظر في ازمة سد او لا. ومش لازم عشان يقتنع اننا خايفين من قلة الماء حتي لو كنا علي نهر جاري. ولكن اهدار نعمة ربنا هي الاساس حتى لو لم ينضب الماء. بغض النظر ان الوضع الحالي نتيجة غلط سياسي بس ربنا بيسبب الاسباب للعقاب علي بطر النعمة. واحنا ما صوناش النعمة.

اللي بيدور علي اثبات او دليل عشان يقتنع ان دة غلط او صح مش مفهوم ومن وجهة نظري النقاش معاه مش هيجيب نتيجة للاسف.