المحرر موضوع: بعض السكان مش عايزين يدفعوا الشهرية  (زيارة 104 مرات)

إنسان حر

  • Hero Member
  • *****
  • مشاركة: 547
    • مشاهدة الملف الشخصي

بعض السكان مش عايزين يدفعوا الشهرية

« في: حزيران 04, 2021, 02:40:49 مسائاً »
(هـ.ع)؛ تسأل؛ محتاجه مشورة، ساكنين في برج وفيه خمس شقق ساكنه، اصحابها مش عايزين يدفعوا الشهرية !! (ملاك)، وبالتالي صندوق البرج معجز وفواتير المرافق اعلى من ميزانية الصندوق.

الراجل اللى ماسك البرج رجل فاضل بس مش عارف يحلها ازاى ؟ وبالتالى وجد الحل فى فصل ماتور الميه كثيرا لتوفير الكهرباء والمياه؟

طبعا الحل ده مضايقنى جدا وخصوصا انى منتظمه ومش بفوت شهر فى الدفع !!

يبقى ليه تتقطع عنى مرافق؟!

ايه الحل مع الناس اللى مسنتحه دي وخصوصاً ان الطبع الغالب الصوت العالي لو حد كلمهم في الموضوع ده وكلام بقه من نوعيه مفيش ومنين وظروفنا الصعبه وكده.

الرد

أختنا الفاضلة، هذا الموضوع حسمه القانون وهو ملزم للجميع ولكن عدم تسجيل اتحاد الملاك في الأحياء هو الذي اوجد هذه النوعية من السكان وبالتالي أصبح وجوده هذه النوعية مصدر للازعاج والخلافات في معظم العقارات، وعموما هناك إجراءات رادعة لهذا النوع الذي يحاول التهرب من دفع مايجب عليه شهريا بانتظام، فالكهرباء والمياه ليست بدون مقابل وليس من حق أي مواطن التهرب من دفع ثمن استهلاكها، وكذلك اجر الحارس الموجود بالعقار.

لهذا يجب على رئيس اتحاد الملاك أن يقوم اول كل شهر بتصوير اي فاتورة توزيع المبلغ على السكان بمعنى إرسال الفاتورة مع البواب لكل ساكن لكي يدرك الساكن انه ملتزم بدفع ما يخصه، وفي حالة التجاهل او الرفض يتم عمل محضر اثبات حالة في القسم التابع له العقار، وحينها سيتغير الموقف تمامًا، صحيح أن هذا الاجراء مؤلم وربما يؤثرعلى علاقة الجيرة ومبدأ حسن الجوار لكن الحق أحق أن يتبع، الشهرية التي يدفعها الساكن ليست منحة او صدقة ولكنها مقابل منافع يحصل عليها.